n a e k k u m n a r a ; <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3479371095654172347\x26blogName\x3dDream+High.\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dms\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/\x26vt\x3d-3909362731410519967', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


http://nurfland.blogspot.com/ Feel free to be my chingu!
twi-ins







Nae Kkumnara.


Pengalaman mengurangkan berat badan.
Posted on Ahad, 22 Jun 2014 | 9 gwiyeon memo.



Assalamualaikum.

 
Minna! Konnichiwaaa~
Actually i want to share my experience for those who interested to know.  Macam ni ceritanya, waktu ana tingkatan tiga, ada satu.. lupa lak, pertubuhan ka.. apa benda tu. Erm, yang pentingkan waktu tu mereka ada sediakan 'perkhidmatan khas' kat sekolah ana sempena program; something untuk kesihatan ta silap ana. 'Khas' la sangat~
Semua orang bole cuba masa tu. Lagipun, FREE tu! Siapa takmau? Jadi apa lagi, panjang la orang beratur kat dalam dewan sekolah. Ana pun ta mau rugi, so ana ikut kawan beratur sama. Firstly, kitorang cek darah. Ok, cekpoint pertama ana lepas sebab darah ana normal. Tak darah tinggi. Biasalah, kan santai kan ? hehe.

  Second, ana pegi ukur ketinggian pastu timbang berat. Then ana gitau la kat orang tu my height and my weight supaya dia bole kira la BMI ana. Lepas siap kira tu, dia kata ana ni pre-obes. Oh no! Zon Bahaya! Then dia bagi la nasihat sikit kat ana. Katanya, kalau takmau pre-obes tu.. dia suh ana turunkan berat ana pergi 55 kg sebab waktu tu berat ana 63kg. Jangan  over terkejut korang. Ana takda kat sana na bertanggungjawab kalau korang shock and faint. Haha melebih.

   Tu laa.. makan lagi makan lagi. Ana memang kuat makan. Especially nasi. Kalau dalam piring tu kan, nasi ta bole kurang dari lauk. Mesti lebih. Pastu, kat hostel selalu minum susu full cream. Tapi itu dulu.

Bila da dengar macam tu, pre-obes? Apatah lagi OBES. No way! I must find the solution. Yeahh. SOLUTION.
Dan ana mendapat inspirasi daripada watak dalam drama Dream High iaitu Kim Pil Suk. Kalau mau tau lebih lanjut pasal Pil Suk dan drama tu, klik sini.


 Ana lukis babak dan dialog PilSuk ngan Miss Maeng dalam diari.

Ana mulakan eksperimen ni masa form four. Ta silap ana bulan February sampai dua ratus hari. Korang agak agak la sendiri sampai bila tu ya. Hihi. Sepanjang ana menjalankan misi tu, banyak jugak halangan yang ana tempuhi. Bukan sekadar dengan penat exercise setiap hari. Tapi itu ok, sebab ana kuat!
Masalahnya orang sekeliling. Some friends yang ta rapat ngan ana, ada yang kata cara ana ni ta betul. Tapi dia cakap ngan kawan ana. Not face to face with me. But who cares? Haha. Selagi ajal tak datang menyahut, akan kutempuhi segala halangan dan rintangan. Cewwahh!
 Pastu parents pula, ummi laa.. sengaja masak sedap sedap supaya ana kalah ngan nafsu. But! For me, once ana cakap ana mau buat benda tu betul betul, ana akan tekad berusaha dan tak kan mengalah. That's me actually. Teguh pada pendirian. -Sometimes la-

Ini gambar memori lepas pmr.


Ana kat tengah tu. Masih bam bam :D

Sepanjang duaratus hari tu, ana langsung ta sentuh nasi dan ais batu. Ha! Korang bole?
Memang kiranya cara ana ni memang untuk orang yang berani mati. Ok merepek.
Meh la ana share tips ana sepanjang 200 days itu.

  • Mula mula, ana sediakan buku nota kecil untuk catat setiap pemakanan yang ana ambil pada setiap hari dan catat berapa berat badan ana setiap hari tu. Means ana setiap hari timbang berat ana. So, sediakan penimbang berat badan. Bukannya penimbang tepung kat dapur tu.
  • Ana langsung ta makan makanan yang berat seperti nasi dan mi. Apa pun jenis nasi dan mi, nasi goreng, mi goreng, mi sup, nasi sup, eh! resepi tu ta penah jumpa lagi.
  • Pagi, ana akan makan biskut; oat krunch atau biskut lain yang ada kat locker ngan air milo or teh kat dewan makan. Memang blur la budak lain tengok ana masa tu. Ana buat derk jaa. 
  • Tengahari, ana makan buah kat dewan makan. Beli bun kat coop atau buat bekal roti sendiri.  -mesti korang ta paham pasal bekal tu kan-
  • Petang, ana makan buah atau biskut atau susu low fat dutch lady. Milk is oishiii !
  • Jangan sesekali sentuh makanan yang berminyak. I mean, makan.
  • Dah tu, jangan minum air sejuk. Lebih lebih lagi yang ada ais ketul ketul dalam gelas tu. Say No to ais batu!
  • Amalkan minum air suam. Seperti yang kita tau, mesti minum air banyak setiap hari.
  • Setiap hari ana akan minum susu low fat. Bole bagi tenaga sikit and kuat kan segala tulang yang ada dalam badan ni. Sekali back up tulang untuk exercise.
  • Ana tidak makan lepas jam tujuh petang. Even minum sekali pun.
  • Lastly, never escape exercise. Cara ana, SKIPPING. Fifteen minutes a day. Rajin? Buat lah setengah jam. Tapi mula mula, takyah lama sangat. Takut tak biasa kan, nanti merungut sebab kejang pula kaki tu. Make sure warm up before do exercise. 


  •  Sebenarnya ini tips kalau mau pantas dan cepat kurang berat badan. Jadi bila korang dah berenti exercise lepas berjaya kurangkan berat tu, then korang start makan makanan berat berat balik, berat badan korang tu akan laju laju naik balik. Berat badan akan bertambah dengan cepat. So, keep always exercise. Gaya hidup sihat tu. Hehe.
     Korang bole ja makan nasi sebenarnya kalau na kurangkan berat, tapi perlu la dengan kadar yang betul dan pengambilan makanan yang seimbang.

    Memang sepanjang ana menjalankan projek tu, ana perlu Tabah. My chingu always ask me,

    'Kau tidak lapar kaa?'

    dalam loghat Sabahnya, and i answered,

    'Nope. Itulah perlunya Bismillah sebelum makan.'

    Tips ana supaya ta cepat lapar adalah baca bismillah sebelum makan dan makan pelan pelan macam sunnah Rasulullah.
    Tapi kalau dah malam tu, dan ana masih stay up. Memang lapar la jawabnya geng. Hahaha.

    Even my ustazah, perasan ana makin kurus. When she ask me about it. I just said that it was nothing actually. But she really eager to know, so she asked my friend and my friend told her about my plan to reduce my weight. Habis pecah rahsia. Aigoo~ kawan ana ni laa. Masa tu ana ada sekali kat situ. Lepas ustazah tau, she looks at me with a shock face. Hehe. But she's okay

    Dan akhirnya ana berjaya kurangkan berat daripada kepala enam kepada empat.
    Tapi sekarang usah tanya le. Memang bam bam duduk kat rumah ja. Tapi tak lah bam bam sangat macam dulu.. cuma berisi sikit jaa xD

    Ini lepas ana habis 'projek' tu. Masa form four. Tengok baju rumah sukan pun longgar. Haha.


    Maaf. gambar kecil. Hihi. At least korang nampak saiz ana.

    Breakfast like a Queen
    Lunch like a Commoner
    Dinner like a Bum

    ini formula untuk diet.

    Korang pun cuba la. Walaupun bukan pakai cara ana. Terpulang kat korang.
    Mungkin mula mula korang akan rasa sangat bersemangat, tapi dekat pertengahan.. korang mula rasa malas untuk berusaha. Jadi tolong ingat petikan ni,

    'When you feel like giving up... REMEMBER the reason why you held on for so long in the first place...'

    Aja aja fighting!