n a e k k u m n a r a ; <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3479371095654172347\x26blogName\x3dDream+High.\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dms\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/\x26vt\x3d-3909362731410519967', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


http://nurfland.blogspot.com/ Feel free to be my chingu!
twi-ins







Nae Kkumnara.


Sepuluh Malam Terakhir.
Posted on Sabtu, 19 Julai 2014 | 1 gwiyeon memo.



Assalamualaikum.

Konnichiwa. Erm.. halu~
Baru-baru ni kita mendapat berita sedih mengenai MH17. Sangat menyedihkan berita ini. Ana ucapkan takziah kepada yang telah kehilangan orang yang tersayang di bulan mulia ini. Memang kita, rakyat Malaysia bersyukur kerana hidup dalam negara yang aman damai dan tiada berlaku bencana bumi seperti tsunami dan gempa bumi, tetapi Allah itu Maha Adil. Dia tetap memberi ujian kepada semua hambaNya. Maka kemalangan MH17 ini adalah ujian yang diberikan Allah kepada rakyat Malaysia. Kita kena ingat, semakin berat ujian yang Allah berikan, itu tandanya Allah sayangkan kita. Dia ingin uji betapa besarnya rasa cinta kita kepadaNya. Adakah kita akan mencariNya semasa susah dan senang kelak. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Makin Allah sayang. Makin banyak ujian datang. 

Apa apa pun kita perlu tetap teruskan kehidupan kita. Walau diuji bagaimana sekalipun. Ingat, Allah tidak akan menguji sesuatu yang diluar batas kemampuan hambaNya. Jadi kalau kita diuji dengan suatu dugaan, maknanya kita mampu menempuhinya. Berdoalah kepada Allah agar diberi kekuatan untuk menempuhi ujian itu. Yakin kita boleh!

Apa saja yang kita lakukan, kita perlu sentiasa ingat kepada Allah. Ingat, Allah itu sangat dekat dengan kita.

Ana paling ta tahan bila budak budak belum matang kat facebook tu tulis status, dorang senarai semua yang berlaku dekat Malaysia macam kehilangan MH370 la, Kiki la, Kangkung la, lesen mahal, and banyak lagi. Pastu last last dorang tulis, 'lepas ni apa lagi Malaysia? 'Next?'
Ingat semua benda ni main main ka?
So ana tweet kat twitter, luahkan apa yang terpendam.



Mengenai sepuluh malam terakhir tu. Sekarang kita sudah pun berada di antaranya. Dan di antara sepuluh malam terakhir ni terdapat malam Lailatul Qadar. Korang pun tau apa tu kan. Jadi, jom perbanyakkan amalan kita di malam hari. Amat rugi bagi mereka yang pada malam Lailatul Qadar, mereka sedang nyenyak tidur di tilam yang empuk atau berjaga malam tetapi untuk melakukan aktiviti yang lagha.

Ok cukup, sekarang ana mau share tazkirah Ramadhan.

Ustazah Siti Khadijah         25 Julai 2013, Khamis

Iktibar dalam bulan Ramadhan
1. Mengajar erti satu tanggungjawab
-puasa adalah hutang kita dengan Allah
berpuasa adakah cukai kita dengan Allah
 -puasa mengajar kita untuk betanggungjawab seperti menahan diri dari perkara yang membatalkan puasa
2.Puasa mengajar kita menguatkan fizikal, mental, dan rohani
-fungsi sebenar Ramadhan supaya kita merasa lapar dan dahaga
 -tidak boleh kata kita tidak lapar ketika berpuasa
 -puasa menguatkan hati kita
3.Melatih kita mematuhi peraturan
 -kalau puasa kena niat
 -bulan puasa bukan tempat untuk kita membalas dendam kerana waktu berpuasa kita membeli banyak makanan untuk berbuka
 -setiap kali baca alQuran, anggap seperti ayat itu ditujukan kepada kita agarkita dapat menghayati alQuran itu dan menangis ketika membaca

Kisah mengenai Ramadhan dan penternak keldai. Penternak ini mempunyai banyak keldai yang besar-besar. Pada suatu hari, seekor keldainya jatuh sakit. Maka dia bernazar kepada Allah jika keldainya sembuh semula dia akan bernazar tujuh hari. Tiba-tiba, keldainya sembuh semula dengan izin Allah maka dia pun berpuasa sehinggalah hari yang ketujuh. Tapi, ditakdirkan pula keldainya itu mati. Maka, dia pun berasa amat marah dan membuat keputusan untuk membalas dendam. Oleh kerana dia sudah bepuasa selama tujuh hari, maka Ramadhan nanti dia akan puasa dua puluh tiga hari saja.


 Ish ish, mana bole macam tu kan. Haha.

Wallahualam.