n a e k k u m n a r a ; <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3479371095654172347\x26blogName\x3dDream+High.\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dms\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://purrrhana.blogspot.com/\x26vt\x3d-3909362731410519967', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


http://nurfland.blogspot.com/ Feel free to be my chingu!
twi-ins







Nae Kkumnara.


Ahlan wa sahlan ya RAMADHAN.
Posted on Sabtu, 28 Jun 2014 | 2 gwiyeon memo.



Assalamualaikum.

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan.
Salam Ramadhan dari Ana. Pejam celik, pejam celik, Ramadhan dah tiba dan datang berkunjung lagi. macam ta percaya ja kan? Hehe.. mudah mudahan ana masih sempat berpuasa esok hari. Ta sabar sangat rasanya. Ana harap dapat puasa penuh tahun ni. Haha. Jom pakat pakat baca niat puasa untuk sebulan malam ni, jadi kalau terlupa niat pada hari yang seterusnya pun takpa. Lain la kalau puasa tu da terputus.. hihi. Korang paham tidak?


Lafaz niat puasa untuk Sebulan

 Lafaz : nawaitu souma syahri ramadhona hadzihis sanati kullihi lillahi ta'aalaa.
Niat : Sahaja aku puasa untuk sebulan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala.

 Lafaz niat puasa untuk 1 hari

Lafaz : nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa
Niat : Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Tengok kucing kat atas tu, mesti dia dah nampak anak bulan kan?

Ana berniat mau kongsi tazkirah pada bulan Ramadhan tahun lepas yang ana sempat salin masa stay kat asrama dulu. Semua ni yang ana sempat salin ja. Sekadar peringatan bersama :D


Ust. Nik Anwar Zakaria          10 Julai 2014, Rabu.

  • Tiga adab bertemu Ramadhan adalah merasa gembira bila bertemu Ramadhan, sabar dengan ujian Ramadhan, dan memuliakan Ramadhan.
  •  Ramadhan bulan yang dimuliai, tetamu agung Allah, satu-satunya bulan yang disebut dalam al-Quran
  • Orang yang mati pada hari Jumaat akan terlepas dari azab kubur
  • Apabila masuk bulan Ramadhan, syaitan dibelenggu, pintu neraka ditutup serapat-rapatnya, pintu syurga di buka seluas-luasnya
  • Sabda Nabi," Celakalah sesiapa yang bertemu dengan bulan Ramadhan tetapi dia tidak mendapat pengampunan pada bulan Ramadhan..."
  • Takwa sesuatu yang amat sukar untuk dicapai
  • Kita kena bersungguh beribadah kepada Allah dalam bulan Ramadhan
  •  Tiga makna asas TAKWA oleh Imam al-Ghazali iaitu takut/gerun/ngeri terhadap Allah, taat kepada Allah, dan menyucikan hati daripada dosa
  • Bila hati suci, kita mudah taat kepada Allah, ibu bapa dan guru
  • Kita perlu bermujahadah di bulan Ramadhan


Itu ja yang ana sempat salin hari tu. Tapi takpa, nanti kalau korang rajin, singgah la blog ana bila bila masa. In sya Allah kalau ana rajin, ana kongsikan tazkirah tazkirah daripada ustaz ustaz ana masa bulan puasa dulu. Apa apa pun, jom perbanyakkan amalan pada bulan puasa ni. Ta rugi pun.. lagi untung adalah. Ganjaran berlipat kali ganda kan.. Sugoiii!

Selamat berpuasa kepada umat muslimin dan muslimat semuanya. Semoga Allah memberi rahmat dan kekuatan kepada kita semua lebih lebih lagi kepada saudara kita di Palestin, Mesir, Syria dan yang lainnya.

Nasihat daripada ana; kalau berbuka tu, mulakan lah dengan makan yang manis macam sunnah Rasulullah iaitu berbuka dengan tamar dan kemudian air mineral. Perkara senang macam tu, jangan sia sia kan, tetap ganjarannya berlipat kali ganda. Pastu, solat maghrib dulu. Lepas solat maghrib baru la hentam semua makanan. Hahaha. Doa jangan lupa tau. Sebagai peringatan untuk ana jugak.






Wallahualam.